SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1258 >>

باب: الجهاد بإذن الأبوين.

138. ANA-BABANIN İZNİYLE CİHADA ÇIKMAK

 

حدثنا آدم حدثنا شعبة: حدثنا حبيب بن أبي ثابت قال: سمعت أبا العباس الشاعر، وكان لا يتهم في حديثه، قال: سمعت عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما يقول: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فاستأذنه في الجهاد، فقال: (أحي والداك). قال: نعم، قال: (ففيهما فجاهد).

 

[-3004-] Abdullah İbn Amr r.a.'ın şöyle dediği nakledilmiştir: "Birisi ResuI-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelerek cihada katılmak üzere izin istedi. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona anne ve babasının hayatta olup olmadıklarını sordu. Adam hayatta olduklarını söyleyince Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Öyleyse sen onların uğrunda cihad et!"

 

Diğer tahric: Nesâî, Cihâd; Tirmizî, Cihâd

 

 

AÇIKLAMA:     İmam Buhari burada anne ve babanın müslüman olup olmaması kaydını zikretmeksizin başlığı mutlak olarak koymuştur. Sevri'nin görüşü de bu doğrultudadır. Fakat alimlerin çoğunluğuna göre cihad için izin alınacak anne ve babanın Müslüman olması şarttır. Nebi s.a.v. kişinin anne ve babasının rızasını kazanmak için çaba göstermesi gerektiğini özellikle belirtmiştir.

 

 

Hadisten Çıkarılan Dersler

 

1. Anne ve babaya iyi davranmak cihaddan daha üstün ve sevabı bol bir ameldir. (Ayrıntılı açıklama için bkz. Kitabü'l-edeb, Bab, 2. )

 

2. Görüşüne başvurulan kişi kendisine danışanlara en güzel yolu gösterir ve nasihatte bulunur.

 

3. Dinin emirleri ile yükümlü olan kimselerin Allah'a itaat olan amellerin en faziletlisi hangisi ise onu öğrenmek ve öğrendiğiyle amel etmek için çaba göstermesi gerekir. Çünkü Resulullah'a (s.a.v.) soru sormak üzere gelen bu kişi cihadın faziletini duymuş ve hemen cihada koşmuştur. Fakat bizzat Hz. Nebi’den (s.a.v.) cihadın faziletini işitinceye kadar da tam anlamıyla ikna olmamıştır. O Resulullah'a (s.a.v.) gitmiş, cihad için izin istemiş ve kendisi için cihaddan daha faziletli bir amel öğrenmiştir. Şayet izin istemek için gittiğinde soru sormasaydı bunu öğrenmesi de mümkün olmazdı.

 

4. Alimlerin çoğunluğuna göre anne ve babanın izni olmadan cihada gitmek haramdır. Ancak kendilerinden izin alınacak anne ve babanın müslüman olmaları şarttır. Çünkü anne ve babaya iyi davranıp onların hizmetinde bulunmak farz-ı ayn olduğu halde cihad farz-ı kifaye bir görevdir. Fakat cihad bütün Müslümanlara farz-ı ayn olduğu zaman anne ve babadan izin alma şartı aranmaz. İbn Hibban'ın Abdullah İbn Amr'dan başka bir yolla naklettiği şu rivayet de bu görüşü desteklemektedir: "Birisi Resulullah'a (s.a.v.) gelerek en üstün amelin hangisi olduğunu sordu ve Nebi sallallahu aleyhi ve sellem ile bu adam arasında şöyle bir konuşma geçti:

 

- En faziletli am el namazdır.

- Peki sonra hangisidir?

- Cihaddır.

- Benim annem ve babam hala hayattalar.

- Öyleyse ben sana onlara hayırlı bir evlat olmanı ve kendilerine çok iyi davranmanı emrederim.

 

- Seni hak ile bize Nebi olarak gönderen Allah'a yemin ederim ki be annemi ve babamı bırakıp cihada gideceğim.

 

- Sen daha iyi bilirsin!"

 

İşte bu rivayette Resulullah sallallahu aleyhi ve selle m söz konusu kişinin anne ve babasını bırakıp cihada katılmasına müsaade ettiği için iki rivayet arasını bulmak gerekmiştir. Bunun için de bu rivayetin, cihadın herkese farz-ı ayn olduğu durumlar hakkında olduğu yorumu yapılmıştır.

 

Bu konuda dede ile ninenin de aynı kategoride değerlendirilip değerlendirilmeyeceği konusu tartışmalıdır. Şafiilere göre de de ile nine de ebeveyn gib: değerlendirilir.

 

5. Anne ve babanın izni olmaksızın yolculuğa çıkmak haramdır. Bu hükme şöyle ulaşılmıştır: Normal yolculuğa göre daha faziletli olan cihad için bile anne ve babanın izni gerektiğine göre mübah olan yolculuklar için izin gerekeceği daha da açıktır. Bununla birlikte şu açıklamayı da yapmak gerekir: Farz-ı ayn bir bilgiyi öğrenmek durumunda olduğu gibi yolculuğu farz-ı ayn hale getiren hallerde izin alma şartı aranmaz. Ancak farz-ı kifaye olan yolculuklar hakkında görüş ayrılıkları bulunmaktadır.